Kurs i tannsykdommer og tannhelse hos hund og katt

Tannsykdom er den vanligste sykdommen hos hund og katt. I en stor studie i USA fant de at 78% av alle hunder og 68% av alle katter over 3 år har en eller annen form for tannsykdom. Det er veldig høye tall. Tilstanden her i Norge, er nok ikke veldig mye bedre.

Hunder og katter er i tillegg veldig flinke på å skjule smerter, så det er vanskelig å

oppdage at de har vondt. Konsekvensene kan bli alvorlige hvis man ikke oppdager tannsykdom tidlig. De kan få omfattende betennelser og til og med brudd i kjevebeinet, hjerteproblemer, og de kan i verstefall dø.

I løpet av dette kurset vil du få all kunnskap du trenger for å både kunne forebygge og identifisere tannsykdom og andre tannproblemer på et tidlig stadie, og du får viktige verktøy for å forebygge tannsykdom.

I løpet av dette kveldskurset, vil vi gå igjennom følgende:

• Litt anatomi

• Melketenner og bittfeil

• Manglende tenner

• Emaljeskader og tannfrakturer

• Tannstein og sykdom i tannkjøttet

• Rotresorpsjon hos katt

• Forebygging av tannsykdom

• Tannsteinfjerning og tannpuss

På grunn av stor etterspørsel, arrangerer vi 4 kurs i år:

• Tirsdag 6. mars

• Tirsdag 5. juni

• Tirsdag 11. september

• Tirsdag 20. november

Alle kurs er fra klokken 18 – ca 20.30, og holdes i Larvik smådyrklinikk sine lokaler. Det blir lett servering i pausen.

Som kursdeltaker får du på kurskvelden 50% rabatt på tannforet til Hills, t/d.

DISSE KURSENE HAR ALLEREDE VÆRT – hvis du er interessert i at vi skal sette opp flere kurs, så send oss gjerne en epost eller pm på Facebook.

Kursholder er dyrlege Jeanette Kristin Gulliksen, DVM

Jeanette er utdannet dyrlege ved University of Veterinary Medicine i Kosice, Slovakia. Fra hun var ferdig utdannet i 2008, og frem til i dag, har hun jobbet på smådyrklinikk. Hun er lidenskapelig opptatt av tannhelse, og har videreutdannet seg innen feltet over flere år med diverse tannkurs i regi av European School of Advanced Veterinary Studies (ESAVS).