Tannsykdom hos hund og katt

Plakk er et gummiaktig belegg som dannes på tennene i løpet av få timer etter et måltid. Belegget består av bakterier som finnes i munnhulen. Når plakket blandes med salter fra spyttet, forkalkes det og blir til tannstein.

Tannstein skader tennene og tannkjøttet

Tannstein gjør at tennene får en ru overflate hvor bakterier kan feste seg, formere seg og danne mer plakk. Bakterier kan forårsake betennelse i tannkjøttet (gingivitt), som ofte resulterer i smertefull blødning. Behandles ikke tannkjøttbetennelsen, kan den utvikle seg til periodontitt. Periodontitt er en betennelse som går dypere ned i vevet og fører til tap av støttevev og bindevev rundt tennene. Dette er en svært smertefull tilstand som ofte fører til at tennene løsner.

Bakteriene på tannsteinen kan også absorberes i blodstrømmen og gå til forskjellige organer, inkludert hjerte og nyrer, og forårsake alvorlig infeksjon.

Hva er symptomene på tannkjøttsykdom hos kjæledyr?

Dessverre er de første symptomene på tannkjøttsykdom svært få, og det er sjelden at eiere merker tegn på tannkjøttbetennelse før det har utviklet seg til en alvorlig tilstand.

Under følger noen tegn du kan se etter:

• Tygger på en side av munnen

• Blødende eller rødt tannkjøtt

• Blod i vannskål eller på tyggeleker

• Dårlig ånde

Behandling av tannkjøttsykdom

Visste du at 80% av hunder og katter over 3 år har en sykdom i munnhulen som krever behandling?

Behandling vil avhenge av graden på tannsykdom, men i utgangspunktet krever all behandling en klinisk undersøkelse og røntgen for å avgjøre tilstedeværelse (eller fraværet) av sykdom. Det er kun ved hjelp av røntgen at vi kan se hva som foregår under tannkjøttet. Ved milde tilfeller fjernes tannstein og plakk ved hjelp av spesielle instrumenter. Har det gått så langt at benvevet er blitt affisert og tennene er løse, må disse ofte trekkes. For å unngå at tilstanden kommer til dette punktet, bør din firbente venn få en ordentlig tannsjekk i narkose hos veterinær minst 1 gang i året- begynnende tannsykdom kan være vanskelig å se for eier og tannstein før fjernes før det rekker å skape en betennelse i tannkjøttet.

Hvordan forebygge tannstein?

I tillegg til å ta regelmessige tannsjekker hos veterinær er det flere ting du som dyreeiere kan gjøre for å forebygge tannsykdom.

Daglig tannpuss er den beste måten å forbygge tannstein, da fjerner vi plakket før det rekker å bli forkalket. Du må huske å bruke tannpasta beregnet til hund og katt. Tannpastaen vi mennesker bruker inneholder xylitol som er giftig for hunder! Mens du pusser tennene, ta en titt etter tannstein og tegn på tannkjøttbetennelse, som rødt, hovent tannkjøtt, brunaktig belegg rundt tannkjøttskanten, blødning og/eller smerter. Stritter din firbente kompis imot? Vær tålmodig, bruk de riktige verktøyene og spør din veterinær om veiledning om du har problemer.

Gi dyret ditt kvalitetsfôr. Noen kjæledyr vil ha god nytte av et tannfôr som hjelper til med å skrubbe tennene når de tygger og som motvirker dannelse av plakk.

Gi “tannvennlige” godbiter. Daglig tygging på slike godbiter vil fjerne matrester og plakk og dermed virke forebyggende. Du får slike produkter på de fleste dyreklinikker.