Å reise med dyr

Firbeint ferietid

Nå begynner det å nærme seg ferie, og mange velger å ta med seg kjeledyret sitt på tur, både til inn og utland. Hvis dere skal på tur utenfor Norge, så er det viktig å ta rede på hva slags regler som gjelder for ditt dyr og det ferielandet du har tenkt deg til. Det kan både være regler for å ta med deg dyret inn i ferielandet, og det er regler for å ta med dyret hjem igjen til Norge.

Her er det nemlig lett å gå på en smell. Og det er ikke en kjekk ende på en fin ferie når den firbente ender opp i kasjotten (=karantene). I tillegg er det kjempe dyrt!

På mattilsynet sine hjemmesider finner man all informasjon man trenger om reglene for å ta med kjeledyret inn til Norge, så det er alltid lurt å ta en titt der. Men her har du en oversikt over de reglene som gjelder for å ta med seg hund fra EØS-landene og inn til Norge:

Pass og ID-merking

For å kunne dokumentere identiteten til det dyret du har med deg, må dyret være ID-merket, og den må ha et eget pass.

Rabiesvaksine

Rabies er en grusom og alltid dødelig sykdom som kan smitte fra dyr til mennesker. Vanligste smittemåte er gjennom bitt. Heldigvis har vi ikke rabies her i Norge og slik ønsker vi også at det skal fortsette. Derfor er det et krav om at alle hunder som skal inn til Norge, må være vaksinert mot rabies. Vaksinen må tas minst 21 dager før innreise til Norge. Unntaket er fra Sverige, som på lik linje med Norge regnes som rabiesfritt. Hvis du bare skal til Sverige, er det derfor ikke krav om at hunden er rabiesvaksinert.

Ormekur hos dyrlegen

Mange synes det er et styr med denne ormekuren som skal tas hos dyrlegen og attesteres i passet til hunden ved reise. Men det er en veldig god grunn til det. Den grunnen heter Echinococcus multilocularis, eller revens dvergbendelorm. Det er en liten parasitt som er fra 3 til 6 mm lang og som man finner i tarmene på hundedyr som rødrev, mår, ulv og da også på hunder. Parasitten er ikke farlig for hunden, men den slipper egg som følger med avføringen til hunden ut i omgivelsene. Disse eggene havner vanligvis i en liten gnager. Her klekkes egget, og parasittlarven går via blodet til lever og danner cyster. Parasittens livssyklus fortsetter når denne gnageren blir spist. Da utvikles igjen parasittlarvene fra cystene i gnagerne til voksne parasitter i hundedyrets tarm.

MEN hvis vi mennesker får i oss disse eggene, så dannes det cyster i oss. Hovedsakelig i leveren vår, men vi kan også få cyster i lungene og i hodet. Dette kalles rett og slett «parasitt-kreft». Denne sykdommen er veldig vanskelig å behandle og den har høy dødelighet.

Reglene er slik:

Ormebehandling skal være gjennomført i det landet du reiser ifra mellom 24-120 timer før du krysser grensen til Norge.

Som et alternativ, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger på forskjellige datoer og med maksimum 28 dagers mellomrom. Dette kan gjennomføres hos veterinær i Norge før utreise, eller hos veterinær i utlandet før innreise til Norge. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Et slikt behandlingsopplegg må alltid avsluttes med en siste behandling hos veterinær etter siste utenlandstur.

Behandlingene med ormekur må alltid være bekreftet av veterinær i hundens kjæledyrpass.

Dette jeg har snakket om hittil er det som er påkrevet ved innreise til Norge. Men det er også andre ting man bør tenke på når man skal ut å reise med sin kjære på fire. Det er nemlig flere sykdommer og flere farer som lurer der ute…

Andre vaksiner

De fleste tar hundene sine til årlige helsekontroller med vaksine, der de følger et vaksineprogram mot parvovirus, smittsom leverbetennelse, kennelhoste og valpesyke. Det er ikke et krav om at hunden er vaksinert mot dette ved innreise til Norge, men jeg vil absolutt anbefale at alle hunder som skal ut på reise, også får denne vaksinen. I utlandet er det større risiko for smitte, noe som kan medføre alvorlig sykdom for hunden.

Leptospirose er en bakteriesykdom som er utbredt i Sør- og Øst-Europa. Uten behandling kan sykdommen være dødelig. Denne sykdommen bør man vaksinere imot før man drar på ferie til disse områdene.

Mygg

Går ferien til Middelhavslandene kan hunden din også risikere å bli utsatt for blodsugende sandmygg som bærer med seg Leishmania, som er en encellet parasitt. Leishmaniose er en alvorlig sykdom som kan være vanskelig å behandle med godt resultat. Det er absolutt å anbefale både vaksine mot Leishmania før man reiser, samt å forebygge mot myggstikk mens du er på tur.

Flått

Flåtten er vi jo forsåvidt godt vant med her i landet også, men det er viktig å forebygge mot flåttbitt også i utlandet, og da særlig i landene rundt Middelhavet. Her har de flere arter av flått som vi ikke har i Norge, som fører med seg alvorlig sykdom. Det er en risiko for at disse flåttene kan bli med som blindpassasjer, godt skjult i hundens pels etter opphold i disse områdene. Det er derfor absolutt å anbefale å behandle hunden mot flått både under og etter ferien.

Et eksempel er den brune hundeflåtten (husflått). Den har man absolutt ikke lyst til å få med seg hjem. Ikke bare kan den overføre sykdommer til både to og firbente som ikke finnes i Norge, men den trives godt innendørs og bosetter seg i huset ditt. En voksen hunnflått kan legge opp til 4000 egg i beskyttende sprekker og hulrom. Finner du én slik flått, er det nok mange flere der… Den formerer seg raskt og kan produsere 4 generasjoner i løpet av ett år. Hjelp av skadedyrbekjempere kan være nødvendig for å bli kvitt den.

Hjerteorm

Fransk hjerteorm har nylig blitt påvist i Sverige og er utbredt i Danmark, og i resten av Europa.

Denne parasitten blir 10-14mm, og lever i høyre hjertekammer og lungearteriene hos hund, og smitter hunden ved at den får i seg snegler eller slim fra snegler. Denne parasitten kan forårsake alvorlig sykdom og død hos hunden hvis den ikke blir diagnostisert og behandlet tidsnok.

Tropisk Hjerteorm er en parasitt som er utbredt i middelhavsområdet. Den smitter ved myggstikk og spres via blodet til hjertet. Voksne hjerteormer kan bli hele 20 til 30cm lange og finnes i høyre hjertekammer, lungepulsåren og hovedvenen. Parasitten forårsaker alvorlig sykdom, er vanskelig å beh>andle og har høy dødelighet.

Det anbefales derfor at dyret behandles forebyggende mot hjerteorm en gang hver 4. uke i hele den perioden dyret oppholder seg i området.

Og hvis du fikk lyst til å avlyse hele ferien nå, så ikke gjør det. Ta istedenfor kontakt med veterinæren din for å få hjelp til å skreddersy et behandlingsopplegg for ditt dyr på reise, slik at du ikke trenger å bekymre deg.

Ønsker dere alle en fortreffelig sommer!