Øremidd hos hund og katt

Øremidd, eller Otodextes cynotis som det heter på fint, er en bitteliten, åttebeinet parasitt som lever av ørevoksen i ørene til hunder og katter. Den er så vidt synlig med det blotte øyet.

Øremidd er veldig smittsomt. De smitter fra dyr til dyr gjennom kontakt mellom dyrene både hjemme eller ute. Øremidd er mest vanlig hos katter, men hunder kan også ha øremidd. Kattene blir gjerne smittet ute, og tar med seg disse småkrypene hjem til resten av de kjære firbente i husholdningen.

Og hva med oss mennesker? Vi er som regel immun mot øremidd. Heldigvis!

Øremidd forårsaker irritasjon og inflammasjon i huden i øregangen og det klør veldig. Kløen er så intens, at de ofte klorer seg til blods både i og rundt ørene sine. Hvis man ikke behandler dette, kan man risikere en mer alvorlig infeksjon både på og i øret.

Hunden kan også riste så mye på hodet og klø seg sånn på ørene at de små blodkarene i øreflappen kan sprekke. Da svulmer øret opp fordi det danner seg en blodansamling mellom huden og ørebrusken i øreflappen. Man ser da en ganske stor hevelse på hundens ytre øre, og dette blodøret er smertefullt for hunden. Ofte må blodøret behandles kirurgisk for at det skal bli bra.

Så hvordan kan du se at hunden eller katten din har øremidd? Inne i ører som er bebodd av øremidd, kan man ofte se en karakteristisk mørk ørevoks som minner litt om kaffegrut. I ekstreme tilfeller, kan hele øregangen bli fylt av denne svarte kaffegrutaktige massen. Andre symptomer du skal være oppmerksom på, er overdreven kløe i ørene, hoderisting, stram lukt fra ørene og ørebetennelse.

For å diagnostisere å behandle øremidd, må man gå til dyrlegen for å få tatt en prøve fra ørene. Dyrlegen leter da med mikroskop for å finne levende midd eller egg.

Veldig ofte er ørene er så fulle av ørevoks med parasitter og egg at hunden eller katten må soves ned for å få renset ørene skikkelig før behandling. Hvis ikke dette gjøres, vil ikke behandlingen bli vellykket. Hvis hunden eller katten har fått en ørebetennelse i tillegg, så må denne også behandles. Når ørene er rene, får du en resept på et parasittmiddel av dyrlegen din som skal brukes på dyret ditt. Les alltid pakningsvedlegget slik at du sørger for å påføre middelet på riktig måte, og følg anvisningene du har fått fra dyrlegen. Fordi øremidd er så smittsomt, må alle hunder og katter i husstanden behandles samtidig, slik at man ikke risikerer at de smitter hverandre frem og tilbake. Det er også lurt å fortelle eventuelle lekekompiser at de skal være litt ekstra oppmerksomme på kløe i ørene…

1 måned etter parasittbehandlingen, bør du ta med hunden eller katten tilbake til dyrlegen din på en kontroll for å se om øremidden har flyttet ut for godt, eller om det er en liten rakker eller to som insisterer på å bli boende. For det hender at det kreves to behandlinger for å bli helt kvitt småkrypene.

Og til sist, hvis hunden eller katten din klør i ørene, er det viktig at man drar til dyrlegen for å få stilt riktig diagnose. Kløe i ørene kan skyldes både sopp og bakterier i tillegg til øremidd. Dyret ditt må få riktig diagnose for å få rett behandling.