Stoffskifte hos hund og katt

Scruffy var en litt eldre herremann med lang, lys, raggete pels. Han hadde lagt på seg en del den siste tiden. Den smekre veltrente hundekroppen hadde fått en fasong som mest kunne minne om en tønne med bein, til eierens store fortvilelse. Hun gikk lange turer med han hver dag og hadde forsøkt å gi han slankefôr uten noen forbedring. Eieren var også veldig tydelig på at han ikke fikk noe annet å spise enn den mengden med fôr han skulle ha. I tillegg til vektoppgangen hadde Scruffy begynt å bli litt matt og rar i pelsen, og han hadde mistet litt pels på ryggen. Vi tok Scruffy inn for undersøkelser.

I disse kroppsfokuserte tider har vel alle hørt om stoffskifte. Hunder og katter har et stoffskifte på lik linje med oss mennesker. Men hva er egentlig dette stoffskifte? Jo, stoffskiftet er enkelt forklart den prosessen i cellene våre der næringsstoffer blir omgjort til brennstoff. Tyroksin heter det hormonet som kontrollerer stoffskifte vårt. Det produseres i skjoldbruskkjertelen som ligger på fremsiden av halsen.

Hos hunder er et for lavt stoffskifte (hypotyroidisme) en vanlig sykdom. Den kan ramme alle raser. Som regel er det middelaldrende hunder som får det, og mellomstore og store hunder er overrepresentert. De vanligste symptomene er hårtap, som regel på kroppen, på baksiden av bakbeina og på halen. Pelsen vil være matt og tynn, og huden kan være flassete men ikke kløende eller rød. Noen får sorte flekker i huden, såkalt hyperpigmentering. De går opp i vekt, mister muskelmasse, de blir litt sløve, får en lavere hjerterytme og de er mer utsatt for betennelser i ørene og på føttene. Hvis sykdommen forblir ubehandlet, medfører det redusert livskvalitet for hunden.

Den gode nyheten er at denne sykdommen ikke er livstruende. Den kan diagnostiseres med blodprøver, og er en forholdsvis enkel sykdom å behandle. Hunden må da ha tabletter to ganger daglig livet ut.

Katter får motsatt problem av hunder – de har nemlig en tendens til å få for høyt stoffskifte (hypertyroidisme). Det er oftest middelaldrende og eldre katter som får denne sykdommen. Det er en vanlig sykdom hos katt, men til tross for dette så vet man ikke årsaken til at de får det.

Katter som får for høyt stoffskifte viser flere symptomer. Tidlig i sykdomsforløpet er symptomene ikke veldig tydelig, men ettersom sykdomsprosessen tiltar, blir symptomene mer tydelig og mer alvorlig. Vekttap er det første man ser, sammen med økt appetitt, økt drikkelyst og urinering. Oppkast, diare og hyperaktivitet kan også forekomme. Pelsen blir ofte matt og ser ustelt ut.

Hypertyroidisme kan diagnostiseres med blodprøver.

Hormonet tyroksin påvirker nær alle organer i hele kroppen. Katter som går med ubehandlet hypertyroidisme over tid kan få problemer med hjertet og høyt blodtrykk. Det kan føre til at hjerteveggen blir fortykket. I sin ytterste konsekvens kan katten få hjertesvikt av å gå med dette for lenge. Høyt blodtrykk kan i tillegg gjøre skade på organer som øyne, nyrer, hjertet og hjernen.

Den gode nyheten er at behandling fins, og når sykdommen kommer under kontroll, vil forandringene i hjertet ofte bedre seg, eller til og med bli normale igjen, og blodtrykket vil falle tilbake til et normalt nivå.

På grunn av de alvorlige komplikasjonene som kan oppstå ved ubehandlet sykdom, er det viktig å stille diagnosen så tidlig som mulig. Derfor er det viktig å ta med den eldre katten til dyrlege for en seniorsjekk som inkluderer blodprøve, gjerne 1 gang i året.

Også tilbake til Mr Scruffy…. Dere har sikkert gjettet hva som feilte han nå. Blodprøver viste at han hadde et alt for lavt stoffskifte, så diagnosen ble hypotyroidisme. Han startet på medisiner, og etter en måneds tid var han en ny hund! Istedenfor å komme inn døren med tunge skritt en halv meter bak eieren, gikk han først inn døra med logrende hale. Han hadde en helt annen kvikkhet og vitalitet enn tidligere. Han hadde til og med gått litt ned i vekt. For en lykke å se han!